П’ятниця, 19 Квітня, 2024

Гігантський «Великий адронний колайдер» ще тільки оновлюють, а фізики вже мріють про вчетверо більшу установку

Коли запускали «Великий адронний колайдер», серйозно побоювалися, що цей найпотужніший прискорювач часток створить чорну діру, яка може поглинути Землю. Зараз установка знаходиться на апгрейді, і занепокоєння лише зростають. Однак європейській організації з ядерних досліджень (CERN) уже замало потужності навіть після оновлення Великого адронного колайдера. Учені хочуть нову установку, яка буде в чотири рази більшою.

Майбутній гігант називатиметься «Майбутній циклічний колайдер» (Future Circular Collider). Його планують побудувати до 2050 року, і за розмірами він буде майже вчетверо більшим. За потужністю він вдесятеро перевищуватиме Великий андронний колайдер. Вартість майбутньої конструкції перевищує 20 млрд євро.

Передбачається, що під вже наявним 20-кілометровим тунелем «Великого адронного колайдера» прокладуть новий довжиною 100 км. Проект будівництва нового колайдера буде розглянуто міжнародною комісією експертів, які мають виробити нову стратегію вивчення фізики часток до 2020 року.

За планами вчених, майбутній прискорювач розганятиме частки до ще вищих швидкостей. Тому при зіткненні часток буде виділятися значно більша енергія, ніж досягається сьогодні у Великому адронному колайдері.

Генеральний директор ЦЕРНу, професор Фабіола Джіанотті говорить, що в нового колайдера є величезний потенціал поліпшити розуміння фундаментальної фізики і надати поштовх багатьом технологіям. Усе це позитивно вплине на глобальне життя суспільства.

Актуальна сьогодні теорія взаємодії субатомних часток «Стандартна модель» об’єднує 17 часток. Останню з них – бозон Хіггса – виявили на «Великому адронному колайдері» у 2012 році.

Сьогодні фізика використовує два теоретичні стовпи для пояснення світу – «Стандартна модель» та загальна теорія відносності. «Стандартна модель» правильно описує багато наявних у світі процесів, але вона також не може пояснити багато інших, наприклад, природу гравітації або чому галактики обертаються швидше, ніж пророкує «Стандартна модель», що таке «темна матерія» і «темна енергія». З’являються думки, що потрібно навіть переглянути загальну теорію відносності, щоб уникнути додавання незрозумілих «темних енергій та чорних матерій».

Автори «Майбутнього циклічного колайдера» вважають, що установка дозволить відкрити нові фундаментальні частки та створити «Загальну теорію всього», об’єднавши «Стандартну модель» та загальну теорію відносності. Однак приблизно цього ж очікували від «Великого адронного колайдера», але він не зміг вивести науку за рамки «Стандартної моделі».

За матеріалами: BBC