П’ятниця, 26 Квітня, 2024

20 років з моменту клонування вівці Доллі: чи виправдалися прогнози

На вигляд Доллі майже нічим не відрізнялася від звичайної вівці, але поява на світ першого клонованого ссавця стала епохальною подією, яке перевернуло життя. Клонування першого ссавця з дорослої клітини стало чудовим науковим досягненням. Багато хто думав тоді, що це відкрило шлях для розробки нових методів лікування важких захворювань. З’являлися і песимістичні пророкування про клонованих немовлят, втручання в процеси еволюції людини і про загрозу людству.

Dolly_face_closeup[1]

20 років по тому жоден із цих прогнозів – ні оптимістичних, ні песимістичних – не виправдався. Так в чому ж полягає історичне значення клонування вівці Доллі?

Доллі жила в Рослінському інституті в передмістях Единбурга в 1997 році. Серед інших овець вона виділялася своїм виглядом – у неї була густа шерсть.

Доллі створили на основі клітини шкіри, взятої із замороженої тканини давно померлої вівці. Процес клонування цієї клітини передбачав вплив на неї потужними електричними зарядами, які перетворили клітини шкіри в зародкові. Потім дослідники Рослінського інституту пересадили цю клітку в матку іншої вівці, де вона перетворилася на ембріон, який був точною генетичною копією вівці, у якої була взята вихідна клітина. Народженню вівці Доллі передували 227 спроб, які закінчувалися невдачами – викиднями і появою деформованих організмів.

b51e2ef8596f4f379cd6485303d2a6e4[1]

Суспільство було нажахане

Багато хто тоді тривожився, що мине небагато часу, і на Землі з’являться мільйони клонованих людей. Вважалося, що люди будуть створювати власних клонів у пошуках безсмертя або захочуть відроджувати до життя померлих родичів.

Такого роду похмурі прогнози мало не щодня звучали по радіо і телебаченню. Обговорювалися найрізноманітніші теми: що означає бути людиною, чи будуть клоновані організми точною копією людини, яка дала вихідний генетичний матеріал, яким стане майбутній світ, до чого готують нас генетики.

Ученим Рослінського інституту, які займалися проблемою клонування, було добре відомо про подібні настрої в суспільстві. Вони усвідомлювали, що їм потрібно бути відвертими і чесними у своїй роботі. Їхній керівник Юен Уїлмут є вченим, завдання якого – поліпшення здоров’я тварин і людини. Однак у нього є помічник, великий ентузіаст, доктор Саймон Бест, який розробляв способи комерційного використання методики клонування. У минулому він був менеджером відомої поп-групи Human League. Він відмінний оратор і знає, як продати гарну ідею.

Разом їм вдалося швидко змінити тон дискусії в суспільстві про небезпеки клонування. Вони наполягали, що клонування дозволить розробити нові методи лікування багатьох невиліковних захворювань. Професор Уїлмут і доктор Бест запропонували термін «терапевтичне клонування». Вони припускали, що їм вдасться створити методи лікування ряду кардіологічних захворювань, хвороби Паркінсона і ревматизму шляхом клонування здорових клітин і створення тканин, які потім будуть пересідати в організм і заміщати уражені органи.

Ці плани породили побоювання – особливо в церковних колах і серед активістів руху за заборону абортів – про те, що клонування потребуватиме використання людських ембріонів, їхнє створення, а потім знищення. Ці люди домагалися заборони на будь-яке клонування. Але після того, як медичне співтовариство провело успішну кампанію з роз’яснення наукової підоснови клонування, деякі країни його дозволили. Одночасно було введено повну заборону на клонування людини.

Ситуація сьогодні

Поки обіцянки генетиків про розробку нових методів лікування за допомогою клонованих клітин не виправдали себе. У Британії є дослідники, які клонують тканини хворих людей для вивчення захворювань і розробки нових ліків. Однак методи лікування, засновані на заміні уражених генетичними дефектами клітин клонованими, так і не з’явилися.

Але варто враховувати, що великі наукові відкриття зазвичай дають практичні результати далеко не відразу. Значення появи на світ клонованої вівці Доллі полягає в тому, що тоді вперше вчені довели, що створення складного організму з однієї клітини можливе. Виявилося, що заморожені клітини можна оживляти і трансформувати в будь-який тип клітин, які складають організм. Поки що це відкриття не принесло клінічних результатів, але повністю змінило практичну генетику та шляхи її розвитку.

Ми не можемо поки передбачити, яким чином це наукове досягнення змінить майбутнє людства. Але те, що людство вже не буде колишнім, не викликає сумнівів.

За матеріалами: BBC