П’ятниця, 3 Травня, 2024

Японія запустить перший у світі дерев’яний супутник для боротьби із забрудненням космосу

Японські вчені створили один із найнезвичайніших у світі космічних кораблів – крихітний супутник, який зроблений з дерева. Екологічно чистий зонд LignoSat, який опиниться на орбіті цього літа, був створений для боротьби зі шкідливими частинками алюмінію.

Зонд LignoSat був побудований з деревини магнолії, яка під час експериментів, проведених на Міжнародній космічній станції (МКС), виявилася особливо стабільною та стійкою до розтріскування. Зараз завершуються плани щодо його запуску на американській ракеті цього літа.

Дерев’яний супутник був створений дослідниками Кіотського університету та лісозаготівельною компанією Sumitomo Forestry, щоб перевірити ідею використання біорозкладаних матеріалів, таких як деревина, щоб побачити, чи можуть вони діяти як екологічно чисті альтернативи металам, з яких зараз побудовані всі супутники. .

«Усі супутники, які знову входять в атмосферу Землі, горять і створюють крихітні частинки глинозему, які будуть плавати у верхніх шарах атмосфери протягом багатьох років, — нещодавно попередив Такао Доі , японський астронавт і аерокосмічний інженер з Кіотського університету.- Згодом це вплине на навколишнє середовище Землі».

Щоб вирішити цю проблему, дослідники з Кіото створили проект для оцінки видів деревини, щоб визначити, наскільки добре вони можуть витримувати суворі умови запуску в космос і тривалих польотів на орбіті навколо Землі. Перші випробування були проведені в лабораторіях, які відтворювали умови в космосі, і було виявлено, що зразки деревини не зазнали помітних змін у масі чи ознаках розкладання чи пошкодження.

«Здатність дерева витримувати ці умови нас вразила», — сказав Кодзі Мурата, керівник проекту.

Після цих випробувань зразки були відправлені на МКС, де їх випробовували протягом майже року, перш ніж повернути на Землю. Вони знову показали незначні ознаки пошкоджень, феномен, який Мурата пояснював тим фактом, що в космосі немає кисню, який міг би спричинити горіння деревини, і немає живих істот, які могли б спричинити її гниття.

Було протестовано декілька видів деревини, у тому числі японську вишню, причому деревина магнолій виявилася найміцнішою. Тепер це було використано для створення дерев’яного супутника Кіото, який буде містити ряд експериментів, які визначать, наскільки добре космічний корабель працює на орбіті, сказав Мурата.

«Одна з місій супутника — виміряти деформацію дерев’яної конструкції в космосі. Деревина міцна і стабільна в одному напрямку, але може бути схильна до змін розмірів і розтріскування в іншому напрямку», – сказав він.

Очікується, що зонд розміром з кавову чашку працюватиме в космосі щонайменше шість місяців, перш ніж йому дозволять увійти у верхні шари атмосфери.

Якщо LignoSat буде добре працювати на орбіті, то можна буде відкрити двері для використання деревини як будівельного матеріалу для більшої кількості супутників. За оцінками, у найближчі роки щорічно запускатимуть понад 2000 космічних кораблів, а алюміній, який вони, ймовірно, відкладатимуть у верхніх шарах атмосфери, коли згорятимуть під час входу, незабаром може створити серйозні екологічні проблеми.

Нещодавні дослідження, проведені вченими з Університету Британської Колумбії, Канада, показали, що алюміній із супутників, що повертаються, може спричинити серйозне виснаження озонового шару, який захищає Землю від ультрафіолетового випромінювання сонця, а також може вплинути на кількість сонячного світла, яке проходить через атмосферу і досягає землі.

Однак це не повинно бути проблемою з супутниками, побудованими з деревини, такими як LignoSat, які, коли вони згоряють під час повторного входу в атмосферу після завершення своєї місії, вироблятимуть лише дрібну бризку біорозкладаного попелу.